top of page

התמכרות לקפאין: מינוני יתר ותסמינים

מינון יתר של קפאין עלול לגרום לנזקי בריאות ואפילו למוות. קפאין ממריץ זול ונגיש הוא אחד הסמים שעשויים לגרום להתמכרות, למינוני יתר ואפילו למוות. מהם התסמינים של מינון יתר בקפאין ומהם תחליפי הקפה המומלצים בעת גמילה מקפאין.

תסמיני התמכרות לקפאין ומינוני יתר של קפאין

מה זה בעצם מינון יתר של קפאין? קשה מאד לקבוע כיון שכל אדם מגיב קצת אחרת. אנשים בעלי סוג דם או, או אנשים חרדתיים במיוחד יתחילו להרגיש את תסימני הרעלת הקפה אפילו אחרי כוס אחת. אחרים יידרשו למספר כוסות כדי לחוות את תסמיני ההרעלה מקפאין ואולם הממוצע עומד על כ250-500 מג של קפאין ליום כדי להגיע למצב של הרעלה מקפאין וכן לתסמינים לא נעימים שגורמים גם לייסורי גוף וגם לייסורי נפש. בין התסמינים הבולטים של מינון יתר בקפאין ניתן למנות

o עצבנות, קופצנות, חוסר נינוחות, חוסר מנוחה, קושי לשבת במקום אחד בשקט

o קצב לב מהיר או קצב לב לא סדיר- בשל רמות האדרנלין הגבוהות שמייצר הקפאין

o בחילה עד כדי הקאות

o חרדה גבוהה

o מחשבות אובססיביות (לופ במחשבות טורדניות שלא נפסק ומייסר אתכם)

o דופק חזק בלב- אתם מרגישים שהלב רוצה לקפוץ מהחזה

o הזעות

o התקף לב עד כדי מוות (ויש גם מקרים כאלו)

o השתנה מרובה (נסיון של הגוף להיפטר מעודפי הרעל)

בממוצע לוקח לגוף לפנות את הקפאין מהמערכת במשך כ4 שעות. הבעיה היא ששתייני קפה או משקאות קפאיניים מתמכרים וצורכים ממנו יותר ויותר כך שהם מעמיסים על הגוף מבלי לאפשר לו להיטהר מהקפאין עד הסוף

זקוקים לקפה רק כדי לעבור את היום? אתם סובלים מעייפות האדרנל

תרשמו לפניכם: אם אתם מתעוררים עייפים, ואם אתם חשים שאתם מוכרחים מנת קפאין ממריצה כדי לצלוח את היחום או כדי לשמור על חדות מנטלית – אתם סובלים מתסמונת רפואית שפחות יודעים עליהם: 'תסמונת תשישות האדרנל'.

קפאין גורם לתסמונת עייפות האדרנל

קפאין הוא ממריץ גדול של בלוטת האדרנל זו שמייצרת את הורמוני המתח קורטיזול ואדרנלין. הוא למעשה "סוחט" אותה לייצר את ההורמונים הללו שבתורם מגבירים את קצב הלב, מורידים את ריכוז מיצי העיכול (ולכן מתח נפשי גוראם לעצירות) וגורמים להטלת שתן מוגזמת. אתם מרגישים שאתם צריכים כל הזמן לעשות פיפי פשוט כחלק מתהךליך ההיטהרות של הגוף. הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה להתיש את בלוטת האדרנל – במיוחד אם אתן נשים או גברים בגיל מעבר. התשת יתר (שימוש יתר) בבלוטת האדרנל יגרום גם להפחתת הורמוני המין וירידה בהורמונים הללו רק מאיצה את הזקנה, מגבירה את התקמטות העור, מפחיתה את החשק המיני ובקיצור- מזקינה אתכם בטרם עת.

גמילה מקפאין: אלו תחליפי קפה קיימים?

מי שניסה פעם להיגמל מקפאין יודע עד כמה התהליך של הגמילה קשה. הגמילה הפיזית מלווה לעיתים בתסמיני שפעת (עייפות נוראית, חום, צמרמורת כאבי ראש מטורפים ולעיתים גם בחילות והקאות) – אבל כל הקושי הזה הוא כאין וכאפס לעומת ההתמכרות הנפשית – ההתמכרות הפסיכולוגית לקפה או למשקאות קפאיניים. מפתה מאד לפנות אוטומטית לקפה כדי לקבל ממנו אנרגיה, חדות מנטלית וכושר ריכוז- אבל זה נעשה במחיר של בריאות בלוטת יותרת הכליה (האדרנל) והמחיר במקרה הזה לא שווה את הערך ולא מצדיק אותו.

מפסיקים עם קפאין ומקבלים עצירות: מה עושים?

אחד מתסמיני הגמילה של התמכרות לחומרים לרבות קפאין הוא עצירות קשה שגם חבילות שלמות של שזיפים לא יועילו לה. תחליפי הקפה שקיימים בשוק הם לרוב משקאות על בסיס עולש, גרעיני תמרים, וגרעיני דגנים. כאשר משלבים את גרעיני הדגנים יחד עם פירות יבשים מתקבל משקה ממריץ- שילוב שיוצר תחושת ערות כמו אחרי שתיית קפאין רק ללא הקפאין ונזקיו. לעולש (צ'יקורי) יש יתרון נוסף: הוא מכיל אינולין, סיב שמגדיל את הפלורה של החיידקים הטובים במעיים, הוא מכיל שפע ויטמינים מקבוצת בי וכך גם תורם לפעולת מעיים סדירה וטובה.

תוספי תזונה בעת גמילה מקפאין

הדבר שאתם צריכים לחשוב עליו בעת גמילה מקפאין הוא איך לשקם את הבלוטה המותשת (אדרנל) להזין ולחזק אותה. בלוטת האדרנל במצב כזה של גמילה אחרי שתיה ממושכת של קפאין זקוקה למגה דוזות של ויטמין סי ( 2-4 מיליגרם ליום) וכן לחומצת האמינו טירוזין המהווה את חומר המוצא לדופמין. טירוזין יכול להיות תוסף תזונה נהדר למי שנגמל מקפה ובעת התקופה הזו שבה חשים עייפות כבדה או לאות חסרת תקדים. גם אנשים שמשתמשים בסמים ממריצים כמו אמפטמינים או קוקאין וכן ילדים שמקבלים ריטלין או אדרל להפרעות קשב וריכוז יכולים לחוות תסמיני גמילה (קפאין כמוהם הוא חומר ממריץ שאינו תלוי במרשם רופא) ואז חומצת האמינו טירוזין עשויה להיות תחליף מצוין מה גם שהיא מצוינת למי שסובל במקביל מתת פעילות של בלוטת התריס.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page